Corvinus Oktatási központ hírei

20 JÚN/19
corvinus-oktatas-bejegyzes
Alkotó és alkalmazott fotográfia egyben- Ismerd meg tanárainkat második rész

A tanfolyam „művészeti” részét képviselő Lisztes Edina mesélt arról is például, hogy milyen eszközökkel érdemes elkezdeni a tanfolyamot, miben különbözik a Corvinus Prudenti oktatása a többi magyar OKJ-s tanfolyamtól vagy, hogy kiből is lehet igazán jó fotográfus:

 

 

Miben más a Corvinus fotósképzése a többi oktatási központ által nyújtott képzésnél?

A tapasztalatom olyan szempontból is elég sokrétű, hogy egyrészt én részt vettem a szakmaszerkezeti átalakításokban, amikor ezt az OKJ-s képzést kitalálták és elindították. Más részről pedig nagyon sok helyen vizsgáztatok ország szerte. Látom azt, amit a diákok nyújtanak be vizsgamunkának és azt is, amit tanárok elvárnak tőlük, így egész jól fel lehet mérni egy iskola színvonalát.
A Corvinus egy olyan ágát ragadta meg a fotózás oktatásának, amit hosszú évek óta senki nem vállalt. Magyarországon az alkotói és az alkalmazott fotográfia között a közéletben hatalmas szakadék van, pedig a jelenlegi tanfolyamon is az a tapasztalat, hogy azok akik „művészként” szeretnének érvényesülni ebben a szakmában, igenis kíváncsiak és érdekli őket a fotográfia szakmai alapja, ahogy az alkalmazott fotográfust is érdekeli, hogy tud például egy szimpla esküvői vagy babafotó kitűnni a tömegből. Nekem az a meglátásom, hogy ez a két oldal nem elválasztható egymástól, egy művész azért fog tudni megélni a fotózásból, mert szakmailag tudja, hogy a fényeket, a beállítást, a hőmérsékletet, hogy a legcélszerűbb használni, ahhoz, hogy a kívánt érzést váltsa ki a nézőből.
A Corvinus a fotográfus képzését úgy állította össze, hogy mind a két oldalt tanulják a diákok. Éppen ezért van az, hogy a tanfolyamon minimum 5 tanár tanít, valaki gyakorlati és van, aki elméleti órákat.

 

Milyen eszközök szükségesek a tanulók részéről, a nálatok tartott tanfolyamon való részvételhez?

Az elinduláshoz biztosan szükségük van egy saját fényképezőgépre. Ez az első körben nem feltétlenül kell, hogy valami nagyon drága és nagyon bonyolult gép legyen, ha már a manuális fénymérésre képes és esetleg cserélhető objektíves is az már egy olyan kategória, ami fejleszthető. Az, hogy neki pontosan milyen fényképezőgépre van szüksége, ahhoz egy pici időt kell adni a diáknak. Órákon, szünetekben megnézi a többiek gépét, kipróbálja, hogy azok mire és hogyan képesek, rájön arra, hogy mit is szeretne majd fotózni, melyik kép típus áll hozzá közelebb pl. többet foglalkozik mozgó képpel vagy csak álló képpel szeretne dolgozni, jó ha kihajthatós LCD-je van vagy nem olyan fontos. Sok mindentől függ a gép választás. Tényleg azt tudom ajánlani, hogy ha még nincs kiforrott elgondolása a fotós jövőjét illetőleg, akkor kezdjen egy olcsóbb géppel, és amíg rá nem jön, hogy mit is szeretne csinálni, addig gyűjtsön egy jobb minőségű masinára.
Fényképezőgépen kívül szüksége lesz még objektívekre, rendszer vakura, előbb vagy utóbb egy állványra, ami sajnos nem könnyű és olcsó, hanem nehéz és drága. Ezek az eszközök elég erős anyagi vonzattal járnak, ebbe tehát be kell fektetni az biztos.

 

Kiből lehet jó fotós? Kell-e bármilyen előképzettség a tanfolyamhoz?

Közhely, de tényleg így van: mindenkiből lehet minden, csak elköteleződés kérdése. Bármit meg tud tanulni az ember, ha oda figyel és megfelelő időt szán rá. Nem mindenkiből lesz Thomas Mann, és nem mindenki fog tudni úgy megtanulni egy külföldi nyelvet, hogy azzal üzleti szinten tudjon kommunikálni, de annyira mindenki megtudja tanulni, hogy ha útbaigazítást, fagyit kell kérni vagy egy átlagos hétköznapi csevejbe elegyedik egy külföldivel, akkor meg tudja magát értetni. Ugyan ez van a fotózással is. A tanfolyamról nem biztos, hogy mindenki úgy fog távozni, hogy ő ebből fog megélni, de a következő családi összejövetelen készült képeken a nagyi háta mögül talán már nem fog kikandikálni a szárító, mert a fotós szemét zavarni fogja az összképnél.

Mit ajánlanál annak a tanulni vágyó fotós jelöltnek, aki azon gondolkozik, hogy nálatok tanuljon?

Azt hiszem a legtöbb ember már a jelentkezésnél megijed, mert el kezd azon gondolkodni „nem vagyok-e túl”: fiatal, öreg, képzetlen, túlképzett, tehetségtelen, „vizuálisanalfabéta”.
Ezek a tanfolyamok éppen azért működnek olyan jól és gördülékenyen, mert a diákok nem csak az oktatóktól, hanem egymástól is tanulnak. Az idősebb is tanul a fiataltól, a fiatal is az idősebbtől. A már szakma béli, aki az újítások miatt jön, rálelhet egy új szemszögre egy teljesen kezdőtől, a kezdő pedig jó tanácsokat, kiforrott technikákat vehet át a tapasztaltabbtól.
A tanácsom az mindenkinek, hogy ha tényleg érdekel a fényképezés, akár hobbi akár szakmai szinten érdemes belevágni ebbe az egy éves képzésbe. Ennek a képzésnek az elvégzése még nem jelenti azt, hogy valakiből kötelező jelleggel fotográfus lesz. Ez a képzés megadja a szakma alappillérjeit és majd az adott illető eldönti, hogy milyen szinten akarja ezt kamatoztatni.

 

A Corvinus Prudenti fotográfus képzéséről itt is olvashatsz.